IMPROVEMENT OF KNOWLEDGE OF HIJAIYAH LETTERS THROUGH THE MEDIA OF HIJAIYAH LETTERS CARD

Authors

  • Makrufatul Hidayah STAI Syubbanul Wathon Magelang
  • Ahmad Majidun STAI Syubbanul Wathon

DOI:

https://doi.org/10.61136/khid.v2i1.27

Keywords:

Card media, Hijaiyah letters, Children

Abstract

This community service is motivated by children who do not understand hijaiyah letters, especially children who are still at an early age. One of the reasons is the need for more educators with many children and different classes. This method that small children cannot understand makes early childhood, even children who have entered elementary school, not yet understand and have yet even to memorize the letter hijaiyah. The researcher here tries to use iqro` as a first step to find out how well the children of Madrasah Diniyah Al Abror understand the hijaiyah letter. With iqro` children are still unable to read letters. Then the researchers used hijaiyah cards as an introduction to hijaiyah letters. Because hijaiyah letters attract children's interest in memorizing hijaiyah letters, children can participate in memorizing hijaiyah letters well. The method used to attract children's attention is to use games that can make children not easily bored memorizing. In addition, researchers also invited children to memorize hijaiyah letters by using simple songs.

References

Abdurrosyid. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan membaca al-qur’an dengan menggunakan media kartu huruf pada Anak Usia Dini di Ra Nuris Sufyan Liridlallah. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 20-26.

Ardin, F.N., Indihadi, D & Rahman, T. (2020). Pengaruh penggunaan media kartu huruf hijaiyah menulis pada anak usia dini di RA Ath-Thoha Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 15-23.

Fauziddin, M & Fikriya, M. (2020). Mengenal Kosakata Bahasa Arab melalui Permainan Kartu Huruf Hijaiyah yang Dilengkapi Kosa kata. Journal of Education Research, 1(1), 46-54.

Hanifah, U. (2017). Optimalisasi pengelolaan bank sampah untuk mengurangi volume sampah non organik sekaligus menghasilkan nilai ekonomis bagi masyarakat Kelurahan Krajan Kabupaten Madiun. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 198-208.

Herlina, M.N., Fatimah A., Fahmi, F. (2018). Peningkatan mengenal huruf hijaiyah melalui media kartu huruf (Penelitian Tindakan pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Assa’dah Serang-Banten). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 15-26

Husaini, F. (2013). Pembuatan media edukasi ayo bermain huruf hijaiyah pada TPA an-nur daleman, Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer 2(1), 68–74.

Mamik. (2015). Metodologi kualitatif. Sidoarjo: Zifatama Publisher

Nurhasanah, E. (2021). Pengaruh media pembelajaran berbasis flashcardhuruf hijaiyah terhadap hasil belajar iqro pada santri the gold generation. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran, 1(2), 60-68

Nurhayati, N., Agusniatih, A., Amrullah, A., Suwika, I.P. (2022). Pengenalan huruf Hijaiyyah melalui media kartu. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2183-2191

Rahayu, A. 2014. Peningkatkan kemampuan mengenal huruf hijaiyah melalui bermain kartu huruf pada siswa kelompok A Roudhotul Atfal Hasan Munadi. Skripsi. Semarang: IKIP Veteran Semarang

Setiawan, A. A. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak

Susila, C.B & Ganis, E.I. (2012). Media pembelajaran interaktif pengenalan huruf hijaiyah pada Taman Kanak-Kanak (TK) Pertiwi Kecamatan Pacitan. Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer, 1(1), 13-26

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Makrufatul Hidayah, & Ahmad Majidun. (2022). IMPROVEMENT OF KNOWLEDGE OF HIJAIYAH LETTERS THROUGH THE MEDIA OF HIJAIYAH LETTERS CARD . Khidmatan, 2(1), 10–19. https://doi.org/10.61136/khid.v2i1.27

Issue

Section

Section Editor