PEMBERDAYAAN EKONOMI DIGITAL SEBAGAI SARANA PROMOSI BAGI PELAKU UMKM DUSUN KALANGAN

Authors

  • Haifah Nabilatu Azizah STAI Syubbanul Wathon
  • Qurotul Aini STAI Syubbanul Wathon
  • Nur Kholidah Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.61136/khid.v1i2.17

Keywords:

Ekonomi Digital, New Normal, Dusun Kalangan

Abstract

The digital economy has had a positive influence on UMKM actors. The impact of the development of the digital economy has become a forum for carrying out various kinds of economic transactions during the new normal era. However, there are still limited information and knowledge of the digital economy as a sales medium in the hamlet. Therefore, community service activities are needed in the form of assistance, especially for artisans and MSME actors, to increase awareness of utilizing the digital economy; the mentoring method used is the PAR (Participatory action research) method. Thus, in community service, the team is involved in a participatory manner among the community to encourage awareness related to the digital economy. After the service was carried out, the community became enthusiastic because it added knowledge about the digital economy by implementing it in its sales media.

References

Azhari, W., Purwanto., Yanuar A.R., Pudail, M. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pelatihan Desain Grafis di Balai Latihan Kerja Komunitas Pesantren Pada Masa Pandemi Covid-19. Logista: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), 487-493

Idat, D.G. (2019). Memanfaatkan Era Ekonomi Digital untuk Memperkuat Ketahanan Nasional. Jurnal Kajian Lemhannas, 38(Juni), 5–11.

Kasmi, K., & Candra, A. N. (2017). Penerapan E-Commerce Berbasis Business To Consumers Untuk Meningkatan Penjualan Produk Makanan Ringan Khas Pringsewu. Jurnal AKTUAL, 15(2), 109. https://doi.org/10.47232/aktual.v15i2.27

Kuntoro, A. (1994). Action Reaserch : Metode Pengembangan dan Partisipasi. Cakrawala Pendidikan, 13(2), 147–158.

Maria, N. S. B., & Widayati, T. (2020). Dampak Perkembangan Ekonomi Digital terhadap Perilaku Pengguna Media Sosial dalam Melakukan Transaksi Ekonomi. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen, 6(2), 234–239. https://doi.org/10.31289/jkbm.v6i2.3801

Muhtarom, A. (2019). Participation Action Research dalam Membangun Kesadaran Pendidikan Anak di Lingkungan Perkampungan Transisi Kota. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 18(2), 259-278.

Nizar, N. I., & Sholeh, A. N. (2021). Peran Ekonomi Digital Terhadap Ketahanan dan Pertumbuhan Ekonomi Selama Pandemi COVID-19. Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 4(1), 87–99. https://doi.org/10.33753/madani.v4i1.163

Noviana, I. (2010). Participatory action research: Peningkatan kesadaran masyarakat untuk menjadikan lingkungan yang bebas narkoba (Studi kasus di Komplek Permata, Jakarta Barat. In Jurnal Penelitian dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial 15 (3), 208–218.

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020

Wibowo, E. W. (2018). Analisis Ekonomi Digital Dan Keterbukaan. Jurnal Lentera Bisnis, 7(2), 66-80

Yuliani dinda. (2018). Perbandingan Pertumbuhan Ekonomi Digital Indonesia Dan China Dalam Bidang E-Commerce. Jurnal Ekonomi dan Bisnis. 1–22.

Published

2021-12-30

How to Cite

Nabilatu Azizah, H., Aini, Q. ., & Kholidah, N. . (2021). PEMBERDAYAAN EKONOMI DIGITAL SEBAGAI SARANA PROMOSI BAGI PELAKU UMKM DUSUN KALANGAN . Khidmatan, 1(2), 107–114. https://doi.org/10.61136/khid.v1i2.17

Issue

Section

Section Editor